Az OECD-tagok és
a partnerországok mintegy 26 millió tizenöt éves tanulója közül egy kb. 470,000
fős reprezentatív minta írta meg a PISA2009 tesztjeit. Az érintett 65 ország adja a világ gazdasági össztermékének
mintegy 90%-át.
Szövegértés
Az OECD országok
szövegértési átlageredménye nem változott szignifikánsan 2006 óta, 493 pont
volt. 556 ponttal toronymagasan a legjobb eredményt Sanghaj-Kína mutatta fel,
őt követi Korea, Finnország, Hongkong-Kína, Szingapúr, Kanada, Új-Zéland, Japán
és Ausztrália, majd pedig bekapcsolódnak az európai országok. A magyar eredmény
494 pont volt (26. hely), ami szignifikánsan nem különbözik az átlagtól, bár
csak 21. helyre volt elég a 29 OECD ország között. A
kelet-európai országok közül Lengyelország és Észtország előz meg bennünket.
Az oktatási ráfordítások és a PISA eredmények között csekély mértékű korreláció figyelhető meg. A legtöbb ország növelte az oktatási ráfordítást:
1995 és 2007 között reálértéken átlagosan 43%-kal, a
2000-es mérés és 2007 között pedig 25%-kal. Ezzel
párhuzamosan több ország, köztük hazánk (+14 pont) szövegértési eredménye is szignifikánsan
javult. Hazánk esetében nincs is olyan ország, amelyik 2000-ben hasonló vagy
rosszabb eredményt produkálva 2009-ben elénk került volna, mi viszont
beelőztünk egy egész csomó másik országot.
A jelentős
mértékű javulást részben a tanulói hozzáállás javulása, az olvasás szeretetének
és a szövegértési teljesítménynek az összefüggése magyarázza. Az OECD
országokban a saját örömükre olvasók aránya 68%-ról (2003) 63%-ra (2009)
csökkent. Magyarországon az olvasni szeretők aránya 75% volt mindkét mérési
időpontban. Míg az OECD országok
átlagában az olvasott anyagok változatossága csökkent, Magyarországon
szignifikánsan javult ez a mutató. Ráadásul, nálunk viszonylag alacsony a csak
képregényeket olvasók aránya: ez volt az egyetlen olvasmány, ami negatív
korrelációt mutat a szövegértési teljesítménnyel.
Matematika
Matematika tárgyból a 2009
évi felmérés átlaga 496 pont volt, szintén nem mutatott szignifikáns változást.
A magyar eredmény (490 pont, 29. hely) a teljes minta vonatkozásában átlagos,
az OECD országok körében azonban gyenge volt (23. hely a 29-ből). A 2003-as kiemelt
vizsgálathoz képest a magyar eredmény nem mutatott változást. A mezőnyt ezúttal
is Sanghaj-Kína vezeti, utolérhetetlen 600 ponttal, az utána következő
Szingapúrnak is csak 562 pontja van. Látványos különbség a szövegértéshez
képest, hogy matematikából a keleti blokk több országa - Észtország 512,
Szlovénia 501, Szlovákia, Lengyelország és Csehország - is megelőz bennünket,
igaz, az utóbbi három nem szignifikáns különbséggel.
Természettudomány
Természettudományból
a teljes átlag 496 pont volt, amit Magyarország nem szignifikánsan, de
felülteljesített (503 pont, 23. hely, OECD országokon belül: 16. hely).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése