A bruttó államadósság egy ország
helyi (önkormányzati), szövetségi és központi
kormányzati (együtt: államháztartás) múltban felhalmozott
pénzügyi kötelezettségeit testesíti meg. Az államadósságot az EU-s módszertan a GDP-hez viszonyítja, mivel ez a mutató azt fejezi ki, hogy a megtermelt jövedelem (GDP) mennyire fedezi az ország adósságát (egyfajta hitelképesség ez tehát).
A különböző fejlettségű országok GDP arányos eladósodottsága nem hasonlítható közvetlenül össze, mert a fejlettségi szint kockázati szintet is jelent a befektetők szemében, ezért a fejlettebb országok magasabb adóssága is alacsonyabb kamatszinttel társulhat, ami alacsonyabb törlesztéseket eredményez, kevésbé terheli a költségvetést. Ezért az összehasonlításhoz ugyanazt a hármas bontást használom, amit az előző bejegyzésben: a „túlteljesítők”
csoportjába az EU-s átlagnál magasabb, az „átlag körüliek”
csoportjába a EU-s átlag körüli, az „alulteljesítők” közé pedig az EU-s átlag
alatti egy főre jutó GDP-t felmutató országok kerülnek.
A túlteljesítők
közül a legizgalmasabb ország egyértelműen Írország. Írország, a „kelta
tigris”, a kétezres években fegyelmezett költségvetési politika mellett gyors fejlődésnek indult, 1997 és 2007 között
mintegy megduplázva a GDP-jét. A 2007-es csúcsévet követő két évben azonban összesen
20%-os visszaesés következett. Azóta megindult egy lassú, ámde annál fájdalmasabb
konszolidáció, ami egyrészt kb. 22 milliárd eurós (a GDP 14%-a!) megszorító
intézkedésekkel járt (amibe bele is bukott az ír kormány), másrészt a korábban
csekély mértékű (25%-os) államadósság 106%-ra emelkedett, és várhatóan tovább nő 2012-2013-ban.
A problémát a válság következtében kipukkanó ír ingatlan lufi, és ehhez
kapcsolódóan az ír tulajdonú bankrendszer összeomlása és kormányzati megmentése
okozta. Az ír kormány 2009-ben és 2010-ben 48 milliárd eurót kényszerült
felvenni az ország bankjainak megsegítésére, majd 2010-ben további 85 milliárd
eurós hitelt kért és kapott.
A többi országban
kisebb mértékben, de mindenhol nőtt az államadósság a válság után. A
Maastrichti 60%-os álomhatár alatt a magas GDP-jű országok közül csak a három
skandináv ország maradt.
Az EU átlag körül teljesítő országok közül a cseheknek (41%)
és a szlovéneknek (47%) sikerült tartaniuk a 60% alatti államadósság szintet. A
mediterrán országok mindegyike, élükön Görögországgal, Olaszországgal
és Portugáliával, jelentős mértékben eladósodott. Ciprus, Málta és
Spanyolország adóssága a GDP 70%-a körül alakult.
Az alulteljesítő országok a gyors növekedést általában
alacsony eladósodottság mellett hajtották végre. Magyarország kivételével
minden érintett ország államadóssága a válságot követően is a 60%-os elvárás
alatt maradt. A magyar eladósodottság ebben a viszonylatban magas és ebben a
viszonylatban jelent problémát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése