Magyarország versus
Egyiptom. Bálint története:
„Az igazi kultúrsokkok Egyiptomban meg
általában az arab országokban értek. Pl. rögtön leszállás után a vízumot aláíró
figura közölte, hogy nincs tolla, utána egyszerűen zsebrevágta mamám kölcsöntollát.
Ki tudja , hányadikat aznap. Szembesülni a korrupció ilyen nyílt formájával
tényleg sokkoló volt. Később a csoportunkban levő fiatal lányokhoz csapódva ATM-et kerestünk; egy gépfegyveres katona
felajánlotta segítségét, de csak azért, hogy a bank fülkéjében az egyik
miniszoknyás lány fenekét fogdoshassa. Ugye roppant zsenáns a szitu: lövessem
le magam úriemberhez méltóan? Vagy a vásárlás egésze, maga az alku ténye és
mértéke ... hatéves kisgyerek apja ölében Kairóban autót vezet, forgalommal
szemben... Anglia kismiska volt ehhez képest, de még a japánokat is ezerszer
közelibbnek éreztem magamhoz.”
A történetet két dimenzió
szerint vizsgáljuk. Kezdjük a bizonytalanság kerüléssel, mert Bálint számára az
a fontosabb. Bálint szemében korrupció bűn, és ezért felháborító, hogy valaki
nyíltan csinálja. Az egyiptomi számára a külföldiektől lenyúlt toll a munkabére
része (egyéb, nem pénzbeli adómentes juttatás), a világ természetesebb dolga,
miért szégyellné? Az ő kultúrájuk éppannyira bizonytalanság kerülő, mint a
miénk, egyszerűen csak arról van szó, hogy mások a szabályok, amik szerint ők
játszanak.
A másik dimenzió az individualitás-kollektivitás. A
kollektív kultúrákba belefér a testi közelség. És noha az araboknál egyértelmű
szabály, hogy más nőjéhez nem nyúlunk, a szabad nő szabad prédának számít. Az
arab valószínűleg nem lőtte volna le Bálintot, ha hangosan felháborodik a nőit
ért inzultuson. De Bálint a magyar maszkulinitásból kiindulva arra gondolt,
hogy akinél fegyver van, azt jobb nem provokálni (mindig a erősebb
kutya…), és ráadásul a magyar individualitása azt mondatta vele, hogy egy
„valószínűleg” nem éri meg a kísérletezést, és inkább legyen a csajnak kicsit
kellemetlen, mint neki nagyon halálos.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése