Magyarországon 0,6%-ra becsülik
(ENSZ, International Human Development Indicators) a felnőtt lakosságon belül az írástudatlanok arányát. Az
UNESCO 1958-as meghatározása szerint elsődleges analfabéta az a személy, aki
soha nem tanult meg olvasni és írni.
Funkcionális analfabéta az,
aki az olvasási, írási és számolási készségeket nem sajátította el a
hétköznapi életben egyenlő esélyekkel való részvételhez szükséges szinten. Az ő
számukat 16-33%-ra becsülik hazánkban. Nem találtam értelmezhető, teljes
népességet lefedő adatokat a témában, bár több tudományos cikk szerint voltak
erre vonatkozóan kutatások.
Az egyetlen
közelítő adat a PISA felmérés szövegértési moduljának eredménye lehet (erről
később bővebben esik majd szó). A PISA felmérés 15-16 éves tanulók körében
végez szintfelmérést (a felmérés eredménye 1-6-ig szintekre sorolja be a
tanulókat képességeik szerint, ahol a 6. a legmagasabb, legkomplexebb tudásnak
megfelelő szint). A szövegértési modul 1a és 1b szintjei
felelnek meg a funkcionális illaterációnak (=analfabétizmus hivatalos neve). Ezen a szinten a tanulók 17,6%-a volt a
legutóbbi, 2009-es felmérés során, míg 2006-ban számuk a 20%-ot is meghaladta
(tehát javult a közoktatás teljesítménye a két mérési időpont között). Ez az érték a 22. helyet biztosítja
Magyarországnak a vizsgált 65 ország mezőnyében. A kelet-európai országok
Lengyelország kivételével ennél rosszabb helyzetben vannak. 10% alatt csak 3
távol-keleti ország és Finnország teljesített.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése