2013. június 4., kedd

Kompetenciamérés eredményei 2.: családi háttér hatása


A gyerekek teljesítménye attól is függ, hogy mit gondolnak, hány könyv van az otthonukban. Ellenőrzésképpen megkérdeztem a saját gyerekeimet, hogy ők mit gondolnak. Nem találták el a valóságot. Pedig a statisztika szerint jelentős a korreláció: minél több könyvet vall be a gyerek, annál jobb lesz az eredménye a kompetenciamérésen. Vagy fordítva: a jobb eredményt elérő gyerekek a több könyvet tartják sikkesnek.


Az Országos kompetenciamérés, 2012 Országos jelentés című tanulmány több szempontot is vizsgált: ilyen volt például a számítógép jelenléte a családban vagy a gyerek saját könyveinek léte. Mindkettő esetben azt találták, hogy jobb ha van, mint ha nincs.

Érdekesebb azonban a szülői végzettséget kutató háttérvizsgálat. Sokan sokféleképpen kutatták már a mintakövetés jelentőségét. Ez a vizsgálat mindegyikre felteszi a pontot.


Nem is az a különleges benne, hogy bemutatja, hogy a magasabb iskolai végzettséggel rendelkező szülők gyerekei átlagosan jobb eredményt érnek el a képességmérésen, mint az alacsony végzettségűeké. (Az ábrán az anya végzettsége függvényében ábrázoljuk az eredményeket. Az apa végzettségével ugyanilyen korrelációt találunk.)


Sokkal fontosabb, hogy minél magasabb a szülő iskolai végzettsége, annál magasabb saját végzettséget tervez a gyerek is.


Sőt, minél magasabb végzettséget tervez, annál jobb eredményeket is ér el. Vagyis a szülő magasabb végzettsége belső motivációt és külső megfelelni akarást eredményez a gyereknél.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése