2012. október 1., hétfő

Kultúra, történetek - 7.


Magyarország – Izrael, Dani története:

„Izraelben többféle főnököm is volt. Az első egy alacsony, kövérkés, nagy hangú, nagyon laza, félig marokkói, aki viccelődve és érzelmi alapon intézte az ügyeket (látszólag, közben pedig elég profin irányította a szálloda éttermét). Amikor őt áthelyezték, az utódja egy magas, jólszituált középkorú üzletember lett, mindig kéking-nyakkendőben járt, nyugodt és csendes hangon intézett mindent. Ami azonos volt bennük: mindkettőnek megmondhattam, amit gondoltam, akkor is, ha nem volt szép. Ha igazam volt, igazat adtak. Egyszer az elegánsabb csak annyit hallott abból a mondatból, hogy "Sajnos most nem tudok kiskanalat adni, de ha tudnak várni 2-3 percet, amíg a mosogatógépből kijön egy adag, akkor természetesen hozok", hogy "nem tudok", és letolt, hogy vendégnek nem mondunk nemet. Így amikor legközelebb olyan helyzetbe kerültem, hogy nemet kellett volna mondanom, elkaptam, és odaküldtem magam helyett. Odament nemet mondott, és egy szóval sem mondta, hogy nincs igazam.”

Az alacsony hatalmi távolsággal rendelkező kultúrákban, mint amilyen Izrael, a beosztottat partnerként kezelik. A hierarchia csak szereposztást jelent. Lehet, hogy a főnökök furcsának, szokatlannak találták Dani individualista szókimondását, de ugyanúgy figyelembe vették, mintha egy magasabb pozícióból hangzott volna el a hozzászólás.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése