2013. március 28., csütörtök

Mennyi benzin fogy és miért?

Az ország üzemanyag fogyasztása 2009-ben érte el a csúcsát, majd radikális csökkenésnek indult, és 2012-ben a 2001 évi szinten állt. Mi történhetett?

Az ország üzemanyag-fogyasztását alapvetően az üzemanyag árak alakulása, a gépjárműpark minőségi és mennyiségi adatai, valamint a mindenkori életszínvonal és fogyasztási hajlandóság határozzák meg. Ebben a cikkben az első két tényezőről lesz szó. 


2009-ről 2011-re a benzin ára 36%-kal, a gázolajé 41%-kal emelkedett. Ugyanezen idő alatt a benzin fogyasztása közel 20%-kal, a gázolajé 8%-kal esett vissza. 2012-ig számolva a fogyasztás visszaesése (25%, illetve 10%) még szembetűnőbb.


A fogyasztói áraknak mintegy 50%-a adó. A térképen látható, hogy ez az EU átlagának megfelelő mérték (amennyiben a térkép nem jól látszik, a mindenkori legfrissebb térkép megtekinthető itt). 


Az üzemanyag-fogyasztás másik meghatározója a gépkocsipark. A magyar gépjárműállomány a 90-es évek elejétől 2008-ig egy zökkenővel (1998) növekedett, majd a válság hatására csökkenni kezdett. 

Az állományi adatokon túl érdemes egy pillantást vetni a gépjárművek átlagos korára is, mivel az is befolyásolja a fogyasztást. A 90-es évek elején a magyar gépjárműpark úgy indult bővülésnek, hogy a kocsik átlagos kora is nőtt (1997-98-ban 12 év volt), azaz a megvásárolt autók nagy része használt jármű volt. Ennek oka egyrészt a rendszerváltást megelőző évek elhalasztott kereslete, másrészt az akkoriban igen szerény finanszírozási lehetőségekkel párosuló alacsony fizetőképesség volt. 


A 2000-es évektől a különböző finanszírozási konstrukciók megjelenésével és elterjedésével az új gépjármű értékesítések ugrásszerű növekedésnek indultak (2003-ban közel 210 ezer új autót adtak el), és a gépjárműpark átlagos életkora 2006-ra 10,3 évre csökkent. 

A válság azonban a gépjárműértékesítést kímélte legkevésbé. 2008-at követően a korábbi évek értékesítésének szerény csökkenése összeomlásba fordult, és 2010-ben már csak 43 ezer új gépjármű talált gazdára. Mivel nem frissült az állomány, az autók átlagos kora ismét emelkedni kezdett, és 2012-re 12,5 évre nőtt. 

Azt látjuk tehát, hogy az ország üzemanyag fogyasztását két ellentétes irányú trend befolyásolja: az árak emelkedése a fogyasztás csökkenése, a gépjárműpark növekvő kora pedig a fogyasztás emelkedése irányába hat. Az országban általánosan jelenlévő visszafogott fogyasztási kedv nem csak a gépjárműpark csere elmaradásában, de az alacsonyabb mértékű személygépkocsi használatban is megmutatkozik.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése