2012. október 2., kedd

Illateráció Magyarországon



Magyarországon 0,6%-ra becsülik (ENSZ, International Human Development Indicators) a felnőtt lakosságon belül az írástudatlanok arányát. Az UNESCO 1958-as meghatározása szerint elsődleges analfabéta az a személy, aki soha nem tanult meg olvasni és írni. 

Funkcionális analfabéta az, aki az olvasási, írási  és számolási készségeket nem sajátította el a hétköznapi életben egyenlő esélyekkel való részvételhez szükséges szinten. Az ő számukat 16-33%-ra becsülik hazánkban. Nem találtam értelmezhető, teljes népességet lefedő adatokat a témában, bár több tudományos cikk szerint voltak erre vonatkozóan kutatások.

Az egyetlen közelítő adat a PISA felmérés szövegértési moduljának eredménye lehet (erről később bővebben esik majd szó). A PISA felmérés 15-16 éves tanulók körében végez szintfelmérést (a felmérés eredménye 1-6-ig szintekre sorolja be a tanulókat képességeik szerint, ahol a 6. a legmagasabb, legkomplexebb tudásnak megfelelő szint). A szövegértési modul 1a és 1b szintjei felelnek meg a funkcionális illaterációnak (=analfabétizmus hivatalos neve). Ezen a szinten a tanulók 17,6%-a volt a legutóbbi, 2009-es felmérés során, míg 2006-ban számuk a 20%-ot is meghaladta (tehát javult a közoktatás teljesítménye a két mérési időpont között).  Ez az érték a 22. helyet biztosítja Magyarországnak a vizsgált 65 ország mezőnyében. A kelet-európai országok Lengyelország kivételével ennél rosszabb helyzetben vannak. 10% alatt csak 3 távol-keleti ország és Finnország teljesített.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése